merokok?

June 10, 2015

Duhai sang gadis, kalau nak bernikah.
Cari lah bakal suami yg bebas dari godaan dan keterjebakkan rokok.
X cakap llaki yg merokok tu jahat, cuma   , lelaki yang baik disisi agama, dia tidak akan merokok.
Sebab merokok itu haram.
Malas nak citer panjang2 bab hukum, baca sendiri kat sini �� http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/merokok-dari-pandangan-islam .

Ustaz den ckap dalam kelas munakahat sem lepas.
Kalau rokok sebatang pun xmampu nak berhenti, xmampu nak lawan godaan, ini kan lagi nak pikul tanggungjawap jaga anak bini.
Ulang lagi skali, aku xcakap lelaki yang merokok tu xbertanggungjawap ke apa ya. Cuma kalau boleh, cari lah lelaki yg xmerokok, disamping nak menjaga kesihatan kita dan anak2 yg bakal kita lahir kan.

Biarlah benih yg kita lahir kan itu, bersih dari benda2 yg haram.
Anak yg soleh dan solehah tu, xkan dtg bergolek jatuh dari langit melainkan kita sendiri yg usaha utk mendapatkannya.
Justeru itu, pilihlah pasangan yg baik, disebabkan aku perempuan, maka aku memberi pendapat sebagai seorang perempuan.

Disamping tu,,kita kena ingat, kita dan bakal suami tu nanti nak pakai lama badan yg Allah bagi pinjam. Cuba bayangkan, bila kita dan bakal suami terdedah dgn asap2 rokok yg merosak kan badan tu, sedangkan, kita ni bukan fmily yg senang, then kita ada anak2 yg perlu dibesarkan, kemudian kita xmampu nak kerja keras bcoz of sakit yg puncanya dari rokok. Akibatnya, anak kita hidup dlam keadaan serba serbi xckup sbb kita xmampu nak cari duit lebih.
Tak rasa mcm kita ni zalim ke?
just because sebatang rokok, habis dgn anak2 kita terlibat sama.
Kejam kan?

Then what? kita hantar anak2 kita masuk tahfiz, masuk pondok utk blajar agama, tapi dia dari benih yg dah ada kotoran sbb dosa merokok, pastu balik rumah, hidu asap rokok. Tak best lah mcm tu kan?
Aku sendiri mengalami benda tu, abah aku seorang perokok.
Dia seorang yg bertanggungjawap, seorang ayah yg baik, tapi aku still terdedah dgn benda tu.
Dan aku mengharaokan anak aku xkan hadapi apa yg aku rasa.

And again aku tekan kan kat sini, aku xckap llaki yg merokok tu xbaik, okey?
jgn salah faham, cuma ini pilihan aku, dan pendapat aku.
No harm means okey?
Sapa sokong den angkat tgn, kalau xnak angkat tgn sudah.

You Might Also Like

0 comments

sisunglybetty. Powered by Blogger.