warna Warni Si Hodoh : cerita tentang bekas kekasih. wajarkah?

May 30, 2017


Assalamualaikum gais! Okay, belum terlambat lagi untuk anis cakap, Selamat berpuasa!

Dah lama aku tak up post baru kat blog. Sebab aku busy dengan assignment yang berlambak, sebab dah nak final, aku busy siapkann tempahan casing, aku busy rawat masalah emosi aku, aku busy pujuk jodoh kawin dengan aku, aku busy berangan, aku busy apa lagi ya, kira dalam bahasa yang lebih saintifiknya, aku malas sebenarnya nak bukak laptop dan menulis.

Mungkin aku dah boleh slow-slow kumpul duit beli tab untuk aku rasa lebih senang dan luas untuk update blog. Mungkin.

Okay, hari ni aku nak cakap pasal sejarah ex, kisah cinta bersama bekas kekasih, tuning atau suami yang ramai orang tak suka dan boleh jadi isu besar dalam satu-satu kejadian. Selalu orang, manusia atau pasangan-pasangan bercinta menghadapi kesukaran dalam membicarakan tentang sejarah silamnya sehingga kada-kala, ada perang dunia kecil yang berlaku antara mereka.

So, tulisan aku ni tak ada kena mengena dengan sesiapa, Cuma ianya antara pendapat dan kesimpulan yang aku simpulkan secara personal dan rasional.

Ada sesetengah orang, dia xsuka bila pasangan dia cerita atau bagitau apa yang berlaku antara pasangan dia dan bekas peasangan kepada pasangan orang ni. Bagi aku, aku pun tak suka kalau pasangan aku asyik cerita pasal bekas pasangan dia. Come on, sibuk-sibuk nak cerita pasal orang lain, boleh tak focus kat aku sorang je. Aku yang ada depan mata yang tengah sayang dia sepenuh hati ni.

Tapi…… bagi aku juga, ada masa, aku menyokong dan mendukung penuh perbualan tentang bekas kekasih kepada pasangan aku. Tapi tengok kepada jenis perbualan jugak lah. Okay, aku tulis dalam bentuk contoh supaya point aku senang difahami. Tapi ini berdasarkan pendapat dan logic akal aku lah ya.

Contoh 1 : pengajaran.

Dalam perbualan kita dengan pasangan kita, ada masa dan ketika, aku rasa perlu untuk kedua-duanya bercakap dan bercerita tentang kisah silam dengan kekasih lama. Yang mana kisah berbentuk apa yang keburukan yang terjadi. Bukan cerita aib, tapi cerita apa yang kita tak suka dengan tingkah laku bekas kekasih kita yang dulu. Seperti…….

“dia dulu suka maki saya, suka hina saya, rendah-rendahkan martabat family saya, dia dulu suka rendah-rendahkan bakat yang saya ada, dia dulu……… saya tak suka, sebab dia buat saya rasa saya tak yakin dengan diri sendiri”

“ dia dulu degil, tak nak tutup aurat elok-elok, pemalas, gedik, dengan semua lelaki dia nak whatsapp, nak keluar dengan semua lelaki, dia dulu…….. saya tak suka sebab dia buatkan saya rasa dia tak sesuai dengan adab dan ajaran yang keluarga saya terapkan”

So apa point aku? Kat sini, dalam tak sedar, kita dapat belajar apa yang pasangan kita tak suka. Apa yang buatkan dia sedih, apa yang buat dia boleh nangis dan lain-lain. Dan yang paling penting apa dia? Kita tahu tentang kisah lama dia dan kita boleh cuba elak dari ulang benda yang sama dekat dia. Get it? Ianya jadi satu pengajaran untuk kita jadi yang lebih baik dari yang dulu, buatkan hubungan tu makin bertambah bahagia. Sebab kita saling belajar dari pengalaman.

Contoh 2: perbandingan.

 Contoh yang kedua ni memang aku bagi rasa nak bagi kaki. Bukan aku je, tapi aku rasa semua orang.

“ dulukan, ex saya kan, selalu bagi saya hadiah macam-macam, kenapa awak tak pernah bagi saya hadiah mcm dia” *statement mintak kaki.

“ dulukan ex sayakan, tak pernah lawan cakap saya, saya mntak gambar ke apa semua dia bagi, tak macam awak” *statement mintak campak tengah laut

“ dulukan ex saya sweet sangat, romantic, selalu post gambar saya kat instagram dia, selalu bawak saya pergi romantic dinner, tapi awak ni, asyik bawak saya gi mamak je” *statement mintak kena panggang atas kuali roti canai hidup-hidup.

So point aku apa? Benda-benda macam ni, normal untuk kau hapuskan jauh-jauh. Jangan pernah terfikir dan terlintas nak buat perbandingan antara pasangan kau yang sekarang dengan bekas kekasih kau yang tak guna tinggalkan atau tak boleh pakai tu. Kalau dia sempurna, kau tak akan duduk berborak dengan pasngan kau yang cukup indah dimata kau sekarang. Faham?!

Dan, kesimpulan secara rambang nya, sbb aku nak pergi masak untuk berbuka, aku malas nak tulis panjang-panjang dah. Kesimpulannya ialah, belajar untuk membeza kan mana satu perbualan yang boleh meng-improve-kan hubungan korang berdasarkan pengalaman lama korang. Ya ada orang cakap, tak perlu pun cerita pasal ex ex ni, start benda baru. But yeah, why not kan? Masing-masing dah matang. Tak akan bila sebut pasal ex terus nak jealous. Kalau betul pasangan korang tu still sayang ex dia, korang tak aka nada depan mata dia sekarang.

Jadi, belajar, belajar untuk menjadikan satu-satu perbualan yang berkisarkan tentang sejarah cinta pasangan kita sebagai satu ttitk panduan untuk kita jadi lebih bahagia dengan pasangan kita. Sebab apa? Sebab kalaus ejarah itu kita biarkan dan endahkan, tak mustahil benda tu akan jadi semula. Sebabnya kita tak pernah nak belajar dan tak pernah nak cuba amik iktibar.

Faham tak apa yang aku cuba nak sampaikan? Aku tengah lapar, jadi, tulisan aku merapu.

Maaf. 
Babai.

You Might Also Like

1 comments

  1. setuju sangat dgn entry. some of my girl friends like to share about their so called love story to me and i dun understand whats the point of dissing ur ex. i mean, he's ur ex, ur past. non of his business matters to u anymore. oh and Salam Ramadhan. hahhaha membebel plak dekat comment box xP

    ReplyDelete

sisunglybetty. Powered by Blogger.